fredag den 1. december 2017

1. december. Jul på vores nye terrasse

Ja i anledningen af at vi i dag er  nået til d. 1. december, kalder jeg herefter vores have og dekorationer for "julehave" og "juledekorationer". Vi må i omdrejninger med julehumøret og julestemningen... så jeg går helhjertet ind. 


Året har budt på utroligt mange skønne  - og færdiggjorte projekter i vores have. Det er helt vildt. Èn af dem er den lille terrasse foran vores havedør - der fra at være ét stort pløre i vinteren nu er dækket med fliser.  Sådan et fint nyt sted giver jo masser af nye muligheder.... jeg har udvidet vores julerier herude i betydeligt form.


Den gamle vaskebænk så en kende lille og ubetydelig ud derude i år, så jeg måtte samle sammen på tingene fra resten af haven for at få lidt fylde på. Glasflaskerne som om sommeren står rundt i haven er næsten alle flyttet om på vores veranda for vinteren, men dén i trækassen får lov at blive stående under åben himmel. Det er ikke den fineste og ældste jeg har - og i trækassen er den lidt beskyttet for slag. Jeg er ikke bekymret for at den skal frostspringe - men er man uheldig kan det selvfølgelig ske.


En gammel æblekasse er fundet frem og er blevet pyntet med gran, grene og kogler - og selvfølgelig mine glaskugler. Jeg har en ting med glaskuglerne - og kan slet ikke få nok af dem, og derfor er det ret fint at have dem placeret lige ved døren hvor jeg ser dem ofte. Jeg syntes de er så flotte samme med koglerne og grannerne - og så er det virkelig smukke når rimfrosten lægger sig på dem.
Pinjekoglerne kan fåes i både plantecentre og supermarkedernes delikatesse afdelinger... og kan fint holde sig mange år ud i fremtiden.


Noget andet som jeg også elsker særligt meget i vores have er sandstenskrukkerne. Det er nærmest som samleobjekter, og jeg indrømmer gerne at jeg ikke kan nok af dem. I vinteren bliver de flyttet rundt så vi ser dem bedst, og den med den store lavendel fik også en plads her på terrassen.


Noget andet som har fået en af de gode pladser er den nye og helt helt skønne belægningssten fra Helle Nørby. Ja måske I husker indlægget fra vores foto-besøg i hendes spændende værksted og atelier (ellers kan I gense det HER). Nogle af jer gættede hvilke af herlighederne vi bare måtte have med os hjem... noget med guldsmede, og måske den dér forkobrede overflade. Og det var da helt rigtigt :-)
Stenen er ikke i format til at lægge ned i belægningen på terrassen, men vi syntes også den er virkelig fin som udsmykning fritliggende oven på fliserne. Den vil blive flyttet rundt i vores have alt efter humør og årstid - og vi syntes den bringer noget helt særligt ind i vores have med sit smukke udtryk.


Hyacinterne har fået fusserne pakket godt ind i mos, ligesom krukkerne også har fået dækket det bare jord. Grene, gran og kogler samler hele "bordet" under alle krukker og lanterner - og når lysene bliver tændt i aften så bliver hele terrassen til ét. 


I aften skal der lys i både lanterner, fakler og cedertræer... og i alle juleglade øjne.


Rigtig glædelig 1. december 

6 kommentarer:

  1. Hvor er det lækkert og smukt det hele, Susan!

    SvarSlet
  2. Fantastisk opstilling du har fået lavet, Susan. Er sikker på at det med julelys i aften bliver ganske perfekt.
    Knus Heike

    SvarSlet
  3. Det ser SUPER fint ud, jeg kan forestille mig at det helt magisk med lys og fakler - det løfter ligesom humøret lidt, hver gang man går forbi

    SvarSlet
  4. Meget smukt og stemningsfuldt, dejligt at kunne se det indefra. Tror at du lige nu sidder og nyder synet af julemagien i haven med levende lys, fakler og lyskæder og rimfrost. Det er sådan et klart og smukt vejr i aften.
    Rigtig glædelig december, og god bedring med din dårlige ven, håber snart han fordufter.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  5. Åh så fint og ville godt lige nu se de smukke lys tændt. Det må du lave et indlæg omkring. Elsker når mørket falder på og lysene tændes.
    Desværre er jeg bare ikke nået så langt. Men det skal nok komme.
    Er vild med din kobber sten. Sådan en tror jeg at jeg må eje til den nye teresse.

    Smuk december
    Charlotte

    SvarSlet
  6. Kære Susan.
    Hvor er det smukt. Jeg tror jeg vil finde den gamle løgbakke frem. Du er simpelthen SÅ god til at skabe hygge og hvor er det dejligt at se at du igen kommenterer på andre blogge. Fortsat god bedring.
    Mange kærlige tanker til dig og Jesper fra Eliane

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.