lørdag den 3. december 2016

3. december

Havens fugle har fået en tidlig julegave - en fin hilsen fra Wildlife Garden.
Som nogen af jer måske kan huske, så har jeg et lille samarbejde med det svenske firma, hvor jeg tester nogle af deres fine produkter og så deler ud af mine erfaringer herinde.... det er i kategorien "reklame", men jo som sædvanligt kun fordi det er ting, som jeg selv sætter stor pris på, og som jeg syntes passer ind her hos os. 


Jeg plejer at fortælle om det store mylder vi har af fugle i haven. Vi plejer at have en liste så lang over de forskellige arter der kommer her fast, men det har været helt anderledes i den sidste tid.

Vi syntes at musene kom lidt for ofte på visit for at deltage i vores buffet. Det ville vi helst ikke ville have udviklede sig, og derfor har vi holdt igen med foderet i lang tid. Musene kan nemlig nemt komme op i foderhusene som står monteret via jorden, og da vi foretrækker fugle og ikke mus i haven, har vi forsøgt at sulte dem ud af matriklen.


Ja - det har ikke virket så godt, og der er stadig et par mus hos os :-( Men vi begynder jo at savne fuglene derude, og vi bilder os ind at de også begynder at savne os. Derfor kom vi på tanken at det måske var bedre at foldre fuglene i fra træerne..... altså foderautomater som hænger i træerne, og som musene derfor har sværere ved at nå.

Wildlife Garden syntes det var en rigtig god plan - og med posten kom julegaven så til fuglene. Èn foderautomat "Kombimatare" til frø og én til nødder, og så én af deres nye og flotte holdere til fedtkugler "Snöstjärna".


I dag blev der så igen serveret i vores have... for fuglene altså. Foderbeholderne blev hængt op i det lille æbletræ, for her kan vi nemlig nemt nyde synet af fuglene fra stuen.


De hænger ikke særligt højt, men det er okay på denne tid af året. De hænger ikke i vejen, og det rigtig nemt at fylde op når Familien Fugl har spist op.


Modellerne er meget ens, men inderst har de enten en beholder af net eller en i plast. I nettet kan fuglene få fat i nødderne i hvert "vindue", men i den med plast er der adgang til frøene på nederste række.


Jeg syntes det ser fint ud derude.... det er enkelt og pænt, og så "råber" de ikke for højt i vores vinterhave. Sådan som jeg helt vil have det. De hvide snefnug til fedtkuglerne er virkelig dekorative, og jeg tænker ofte på ét billede jeg har set hvor et træ var fyldt med dem. Det så VIRKELIG godt ud.


Vi vovede at lægge en smule frø i "Foderladen" også.... i anledningen af at det er hundekoldt derude. Hvis musene kommer må de få en bid med - og ellers så ved jeg at spurvene sidder klar og venter på noget godt.


Nu håber jeg at fuglene snart vender tilbage til vores have.... gerne i stor stil, og de må gerne ha´ inviteret julegæster med. Det er altså helt fantastisk med sådan et leben derude - og nu.. nu tror jeg de kommer inden længe.



*SKØN WEEKEND*

5 kommentarer:

  1. Tjae, det kan være svært det med at fodre. Her er jeg altid bange for at det bliver kattene jeg fodrer med fugle når jeg prøver at fodre fugle, så hos os hænger foderbrættet højt oppe. Og fedtkugler tør jeg ikke fodre med, for de ender altid i hundenes maver, og de bliver SÅ dårlige af dem. Foderhusene ser fine og praktiske ud; kan ske jeg skulle prøve sådan ét :-)
    God søndag til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmmm..... ja det kan jeg godt følge.
      Men vi har jo ikke så mange katte lige her - de vover ikke at komme inden for hegnet når hundene er ude. Og det er de jo tit :-)
      Fedtkuglerne.. ja dem har vi heller ikke problemer med. Hundene gider dem ikke, hvis der en sjælden gang skulle falde noget ned. Men helst var jeg de grønne net for uden, da fuglene jo kan vikle sig ind i dem.
      Go aften
      Susan

      Slet
  2. Jeg kan mægtig godt lide de der snefnug... men bliver de ikke lidt snaskede så de skal ind og vaskes hver gang man skal fylde nye bolde på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Sussi.
      Ja set dét er jo en af de ting som jeg kan melde tilbage til dig :-) Fuglene har været godt igang i dag - så snart skal der skiftes foderkugle derude.
      Go aften
      Susan

      Slet
  3. Jeg MÅ have fat på sådan en sne fnug foder bar 😄 Den er fantastisk!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.