fredag den 29. april 2016

Stiklinger, frø og alt det der gror.

Det kribler i fingre på os havefolk ikke? Jeg ved det selv - og det ses tydeligt på de forskellige forum for have godtfolk. Vejret er ikke just enig i vores hang til forår, men hvad betyder det nogen gange for én som bare VIL have foråret igang hurtigt. Vi gør nemlig klar uanset - ja vi gør!!!


Vores højbed er klar til endnu en gang at give glæde og gøre gavn - og vi har i vores hang til foråret snarlige kommen også allerede plantet det til. De små stiklinger fristede os så gevaldigt at vi bare måtte shoppe, og nu... nu er de plantet ud.


Salaten har nu besat to rækker imellem vores små salatløg og tre rækker med kartofler. Kartoflerne det er dem der på billedet gemmer sig under den "varme" plastic. Et par rækker med hvidløg som blev sat i efteråret står virkelig fint - og yderst dé krydder urter som vi regner med at skulle bruge nærmest dagligt sommeren igennem.


Projekt "red-vores-græsplæne" går ikke så godt. Her er ikke meget som spirer - ja faktisk ingen ting overhovedet. Til trods for at der loves en "turbo" spiring - så har vi efter 3 uger slet ikke set et eneste lille grønt strå endnu. Vejledningen lover spiring ved 5 grader - men måske de lover for meget? De eneste som syntes at det er en god ide at forsøge at lappe alle de sorte huller i plænen med nyt græs er vist fuglene. Duerne er gået mindst 2 størrelser op i deres fjerdragt, og jeg gætter på at de har spist alle frø inden de begynder at spire.
Måske jeg skulle overveje en transplantation fra nogle af bedene.... dér har vi da græs nok *FNIS*


Men her er en anden "stikling" som det går ualmindeligt godt med ♥ Nyima som er Sarpa´s søster har været på visit, og hun er ligesom sin søster blevet en stor pige. Smuk og dejlig - og én af vores egne. De to tvillinger hygger sig gevaldigt sammen, og der er virkelig gang i leg og ballade. Snart kan de fejre deres 1 års fødseldag...... utroligt som tiden den går.


Men ja - "stiklinger" bliver også trætte ♥


Roserne skyder på livet løs. Næsten alle trænger til en kærlig klipning, men det må komme når tiden er til det. Denne her i kastaniehegnet står dog rigtig fint. Den er bundet ned så, så mange som muligt at grenene er vandrette - så får vi nemlig flere blomster at nyde.


Tulipanerne er også på spring....  De kommer ikke så mange som de forrige år, men der kommer alligevel en del, og jeg glæder mig til at se hvilke der er så trofaste. Geranier og anemoner dækker sammen den kedelige og grimme jord - og jeg ELSKER når vores tilplantninger virker efter planen.


Nu vil jeg nyde weekenden :-) Den er startet tidligt og rummer med garanti masser af oplevelser og hygge. Næste uge er ikke noget at råbe hurra for - for min dårlige ven helbredet kommer på visit, og selv om det er planlagt at jeg skal være "ukampdygtig" så er det på alle måder en utrolig frustrerende oplevelse at være så begrænset af sit helbred. Men det hjælper jo ikke at pive..... selv om jeg godt ku´ ha´ lyst til det nogen gange.

*GOD WEEKEND*

6 kommentarer:

  1. ja det med græs er noget trist lige nu, Vores ser forfærdelig ud lige nu. Den er de fleste steder enten bestående af mos eller bar jord, så jeg er begyndt at overveje om vi har stankelbenslarver, for de æder sig igennem en græsplæne, og det kan man ikke gøre noget ikke andet end at vente på at de bliver større og flyver væk.
    Men det er rigtig vi glæder os til at komme igang og jeg planter nu også altid de første salat på den måde, som en starter til de andre som lægges som frø.
    Dejligt med kartofler - har 18 læggekartofler plus aspargeskartofler, så skønt at få de nye lige fra haven, sammen med salat og mormordressing :-)
    God weekend
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
  2. Det ser dejligt ud med alt det grønne, og jeg kan godt forstå, du er startet på køkkenhaven.
    VH Nina

    SvarSlet
  3. Jeg smiler for det kunne være mig der havde skrevet indlægget, vores græs er også hullet og køkkenhaven er i fuld gang med at blive etableret. Helbredet er et livsvilkår og mit er ikke i top. Men du har så ret, det bliver ikke bedre af at pive - faktisk bliver det bedre af at gå i haven og nusse med små projekter. Jeg sender dig de bedre tanker om en super fed weekend

    SvarSlet
  4. Altså hvor er det hyggeligt med de tvillinger. Det må være SÅ dejligt at have sin hund med i haven når du går og pusler med planterne. Skønt.
    God weekend herfra
    Ingeborg

    SvarSlet
  5. Tak for et hyggeligt indlæg. Ja vi trænger til at foråret slår rigtigt igennem! Og sørme om de ikke lover meget bedre vejr i løbet af næste uge. Så det håber jeg at du kan nyde til trods for dit dårlige helbred. Og jeg forstår godt din frustration for ligesom dig kæmper jeg også med det. Men så er det jo skønt at vi har vores haver med plads til hvile, når det er det, der er behov for.
    Pas godt på dig :)
    Kh Vibeke

    SvarSlet
  6. What a wonderful blog!!! Congratulations and thank you for all the inspirations!
    Kiss the dog and have a happy happy time
    Elisabeth

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.