torsdag den 4. februar 2016

Vinter på Island

Her er det vinter.... sådan rigtig vinter med masser af vind og kulde. Et utroligt smukt snedække, og i dag også masser af sne i luften. 


Ferie på Island i vintertiden er kun for dem som har tid og tålmodighed til planer der kan ændres hvis vejret ændre sig - og hvis vinteren viser sig som den gør netop nu, så kræver det også at man kan lide sneen og at klæde sig godt på.




Hestene er klædt godt på helt fra naturens side, og jeg elsker at se dem i deres rette element... naturen. Men i aftes tog vi til et helt fantastisk hesteshow hvor der var masser af farve, lyd og smukke heste. Her blev man klogere på hestenes historie og på racen, og det var en stor og spændende oplevelse.



Selvfølgelig en "turist-ting"....  men det var en god oplevelse at se stedet, staldene, showet og deres gode omgang med hestene.


Efter showet med de fine heste, var der jo endnu et show der ventede os. Nordlyset som jeg også viste lidt af igår. Her er lige et par billeder mere - også fordi jeg selv bliver så glad når jeg ser dem :-)



I dag kunne vi gå lige fra morgenmaden og ud til én af Islands største seværdigheder Geysir. Dét er fordelen ved at bo lige dér hvor tingene sker - og så kommer man før de utallige turistbusser fra Reykjavik.


Endnu én af de store seværdigheder - Gullfoss var lige i nærheden. Ihhhh hvor er det bare et smukt vandfald. De enorme mængder is havde nærmest foret de skarpe klipper og kanter, men det blev det altså ikke mindre frygtindgydende af. Vinden var voldsom - virkelig voldsom, og vi skulle virkelig holde på hat, briller og kamera for ikke at flyve væk.  


Men det vilde vejr får os altså ikke til at nyde det mindre. Det gør kun oplevelsen større og gæt hvad - vi glemmer det ALDRIG. 

Ravnen her havde passet på vores bil - eller holdt i hvertfald til på rastepladsen hvor vi parkerede. Men en god gammel banan må da også være guld værd i sådan et vintervejr - det lignede en godbid :-)



Nu er vi tilbage i Reyjkavik. Turen tilbage var fyldt med sne, vind og masser af driver på vejen - men måske det blot var Islands måde at gi´ os en hilsen med på vejen. I dag var sidste dag hvor vi sådan skal køre derud af.... for i morgen skal vi nyde byen og en omgang wellness i den Blå Lagune. 


I love Island


6 kommentarer:

  1. Smukke billeder af nordlyset, jeg kan godt forstå, at du elsker Island.
    God wellness dag i den blå lagune.

    SvarSlet
  2. Hvor har jeg nydt jeres ferie billeder. Så anderledes og smukt. Nordlyset misundes jeg over ; o) det er bare sååå fantastisk.
    Tak fordi i deler og fortsat god ferie.
    Kh Iris

    SvarSlet
  3. Det vil jo ingen ende tage, det skønne Island, igen fantastiske billeder, jeg nyder hvert og et. Det må være velfortjent med wellness efter alt den blæst og kulde. I ønskes en dejlig dag.

    SvarSlet
  4. Jeg får jo helt lyst til at se Island med alle de fantastiske billeder du viser. Det er så smukt :-)

    SvarSlet
  5. Jeg har længe fulgt din blog, men aldrig skevet. Men disse billeder er imponerende og så vildt smukke, selvom jeg har det modsat dig, hader jeg sne og kulde. Men billederne giver en fantastisk oplevelse. Jeg kan se sne og kulde kan noget specielt.

    SvarSlet
  6. Er helt vild med billedet af den snedækkede trappe.

    Jeg husker også hvor betaget jeg var af både Geysir (Hold op, der var glat at gå, når det varme vand frøs til is...!) og ikke mindst Gulfoss. Jeg har kun set Gulfoss ved vintertide...så blev helt skuffet over hvor "grimt" det var uden sneen og isen...haha... :) Da vi var der blæste det 18 m/s, og da islændingene jo ikke laver voldsomme sikkerhedsforanstaltninger, gjaldt det om at bevæge sig forsigtigt.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.