søndag den 29. november 2015

1. søndag i advent

For første gang nogenside har jeg ikke været klar med adventslysene mindst er par dage inden det første skulle tændes. Nogensinde - det er altså ret længe. Men jeg nåde det lige - eller nåede ihvertfald noget. 


I erkendelse af at måtte tænke i nye baner hvis jeg ikke ville fodre mine hunde med sukkerknalde hele december, måtte jeg finde på en dekoration hvor jeg ikke brugte sukker som jeg ellers har gjort de sidste år. Lukla opdagede nemlig sin kærlighed for sukker - og risikoen for at hun ville hopper i fadet igen i år, og at lille Sarpa ville hoppe med, kunne jeg ikke leve med. Sukkeret gjorde nok ingen stor skade - men glaskuglerne måtte IKKE komme med i købet. 

Mit adventsfad med sukker

Min nye plan var at sætte høje og smalle lys i den smukke gamle kasse som før har haft sin juleplads på vort gamle spisebord i køkkenet. En lille dekoration som jeg altid har været glad for, og som jeg lige kunne se for mig som adventsdekoration.

Den gamle kasse på sin plads køkkenet
Men ak - kassen var alt for stor på vores sofabod, og samtidig med at jeg nu havde høje og tynde lys som ikke ville kunne stå selv på et fad, de andre lys var udsolgte, så havde jeg heller ingen ideer til plan C.


Men idag, på vej hjem fra en skøn og dejlig weekend med julemarkeder i Hartzen, Tyskland, fik jeg ideen om den gamle sandstenskrukke, og temaet "keep it simple". Her ville de høje tynde lys komme til deres ret, og med det som udgangspunkt fik jeg hurtigt sat dem fast med noget ler, og flankeret dem med smuk pudemos fra skoven. Ovenpå mosset ligget et par af de forkobrede lærkegrene, som jeg forelskede mig i da vi var på besøg hos keramiker LoPe. Her kommer de rigtig til deres ret.  Det er simpel - og nok heller ikke færdigt, men nu kom den på plads og der blev tændt for det første lys.


Jeg drømmer om mere "pynt" på de næste par dage. Julekasserne må findes frem, og jeg håber at få kigget lidt i dem. Ganske ubelejligt får jeg besøg af min "dårlige ven helbredet", men jeg håber at den store omgang som jeg var igennem i Skejby, er givet godt ud, og at jeg ikke får helt så slemme dage som tidligere. Jeg forestiller mig og krydser fingre for at jeg godt kan binde et par sløjfer og pynte et par grene, og ikke mindst høre julemusik og koge gløgg ekstrakt. Julesang skulle være go´ medicin - så det har jeg tænkt mig at praktisere.

Jo jo - julehumøret kan man ikke tage fra mig. Jeg er i super "julemode" efter vores weekend, og jeg glæder mig over at høre at I ser frem til endnu en julekalender herinde. 1. december er jeg klar.

Jeg håber I ikke blæser væk nu Gorm ruller ind over landet - hold på hat og briller, små og store hunde og pas nu godt på hinanden.

*GLÆDELIG OG SKØN 1. SØNDAG I ADVENT*





9 kommentarer:

  1. Kære Susan
    Dejligt at der ikke er noget der kan tage dit julehumør. Adventsdekorationen er flot, der er en god harmoni mellem materialerne, så jeg synes ikke at der behøver mere på den. God ide med at undlade sukkert, for det ville ikke være godt for de to hunde. Det ville det ikke engang være for os mennesker.
    Jeg håber at helbredet lader sig gøre det du gerne vil og at du kan nyde de næste dage når du finder julekasserne frem.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Nix - i år er mit julehumør intakt, og jeg glædes over hver en lille ting som jeg får styr på, og hver en ting som jeg oplever.
      Godt at høre du kan li´ min dekoration. Sukkeret - ja jeg spurgte faktisk dyrlægen... og så længe de ikke har diabetes så var det ikke livstruende. De ville højst få lidt dårlig mave. Men derfor er jeg alligevel ikke hook på det - og med de gamle glaskugler. Tænk hvis de spiste sådan en også :-(
      Nu er julekassen båret ned i stuen... nu ser vi hvad dagene bringer mig.
      Mange hilsner fra Susan

      Slet
  2. Juhuuuu Susan,

    Ich mag Deinen "Adventskranz" sehr. Schlicht mit Moos und weißen Kerzen, sehr schön!
    Die Idee mit dem Zucker ist auch genial, mal was anderes.
    Dir eine schöne Woche....
    Lieben Gruß
    Tanja aus dem Hutzelhaus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Tanja.
      Lovely with your visit.
      We have just come home after a lovely weekend with Christmas markets in Hartz - it was some lovely days.
      Thank you for the kind words about my decoration. I am even happy about it, even though I am happier with my sugar decoration.
      And happy and lovely evening to you - and a very merry December.
      Susan

      Slet
  3. Hvor er det en fin og enkel adventsdekoration:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne :-)
      Rigtig god december til dig.
      Susan

      Slet
  4. Din blog er , som jeg før også har skrevet , noget ganske særligt.... Det er en fornøjelse at følge dig, og du er bare så kreativ. Håber du kommer godt igennem det kommende sygdomsforløb, og godt det ikke har taget din juleglæde. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.
      Min juleglæde... den er intakt :-) Og jeg bliver også særlig glad når du trofast lægger dine søde hilsner herinde. Du gør mig også i julehumør.
      Nu er julekassen båret ned i stuen, Sarpa har tjekket den ud - og valgt at en lur foran brændeovnen er et bedre valg lige nu.
      Imorgen håber jeg at vi skal ha kassen åbnet... og ha julemagien sluppet løs.
      KNUS

      Slet
  5. Jeg synes den er blevet fin din dekoration, men kender godt det med at have en ide, som så ikke helt kan udføres som planlagt ;0)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.