søndag den 19. april 2015

Forår i Orangeriet

Det har været lunt i dag - ja faktisk så lunt at man godt kan kalde det varmt. Jeg har ihvertfald hygget mig i solen, og tænkt "det er sørme da ligesom sommer". 


De sidste dage har vinden været lidt kølig - og så har det været godt at kunne rykke ind i Orangeriet hvor solen har kunne regerer helt på egen hånd. Lunt og dejligt - og med en duft af forår som ikke lader sig fornægte.


Det gror og blomstre - og hvis jeg bare er flittig med vandkanden, så er der ikke andet som kan generer planterne. Ingen vind og regn til at generer blomsterne, ødelægge stænglerne og vælte potterne.


Dahliaerne som er kommet i potter fylder en god del af gulvet. Jeg håber også de snart begynder at vise lidt grønt, og jeg håber der er god gevinst på dem alle. Omkring 20 knolde er der vist, og jeg kan lige se for mig, hvor flotte de alle vil være i vores sommerhave.


Hortensiaerne nyder varmen, og de kvitterer med fine grønne blade som er langt længere fremme end dem som har overvintret ude. Jeg ved at de også vil blomstre både tidligere og flottere end de som har været ude - derfor får de lov at fylde op herinde i varmen.
Snart flytter de uden for - meget snart.


Foråroprydningen på plantebordet bringer altid alle de fine ting frem i lyset igen. De små ting som jeg omgiver mig med, som ikke kun er fine at se på, men som typisk også bliver brugt flittigt.
Notesbøger, plantebinde, tændstikker, frøposer og planteskilte..... ene uundværlige ting.


Den fine orkide her bliver flottere og flottere for hvert år. Min søde mand har fået den i gave af min far, som er rigtig god til haveorkider. Vi glæder os hvert år til at se de smukke blomster, for de er bare noget helt særligt. 

Den startede med én blomst, så fik den to... og nu shiner den virkelig flot. Den blomster hvert år på denne tid, har en god sommer på en skyggefuld plet i haven - og kommer så tilbage i Orangeriet, når vinteren melder sin ankomst. 


Lukla shiner også :-) Hun er blevet både mere magelig, mindre aktiv, og har også fået en mindre appetit. Jo - vi håber virkelig på at der gemmer sig nogle skønne og dejlige hundehvalpe i hendes mave. 

*SMIL TIL SOLEN*

8 kommentarer:

  1. Es precioso... hermoso...
    Lukla va a tener cachorros?
    Otra noticia maravillosa.
    Un abrazo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes we hope Lukla expecting puppies. Many factors indicate that she is pregnant, but we have to wait until x-ray to know for sure.
      Many thanks for your greeting.
      Lovely spring to you.
      Susan

      Slet
  2. Hej Susan.Skønne billeder fra jeres orangeri..........................og kan se at dine potter ligner dem jeg også viser i dag.Har dog kun 14 potter,
    Hortensia er jeg også rigtig glad for...................men alle mine planter er kommet udenfor.
    For nu er jeg begyndt at plante tomater og chilli derinde.
    Jeg krydser fingre for at Lukla har l nogle små hvalpe i maven.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  3. Det ser virkelig skønt ud på plantebordet, sååå fint, de der keramik plantepinde uhh de er fine.

    SvarSlet
  4. Dejligt ser det ud. Godt at orangeriet kan hjælpe med at tage forskud på glæderne, det syntes jeg er helt uundværlig. Er selv utrolig glad for vores lille drivhus på det område.
    Håber i har haft en forrygende weekend.
    Knus Heike

    SvarSlet
  5. Som altid stemningsfulde billeder af orangeriet - og sikken skøn weekend, det var :) Spændende med Lukla.

    SvarSlet
  6. Så herlige stunder du må ha i orangeriet ditt,jeg kan så lett forestille meg stunden der så godt som du beskriver det.Deilig å se alt som våkner til liv,ute og inne,men så mye tryggere å ha et sånt sted å bedrive hage og blomsterarbeid på.Lekkert!!!
    Tove :)

    SvarSlet
  7. Det er altid bare så hyggeligt at kigge ind i din have og hvor er det spændende om der er små Luklaer på vej

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.