lørdag den 15. juni 2013

Her, dér og alle vegne.....

Ja det er krukker som overskriften hentyder til.. krukkerne i min have.


Jeg er ret glad for krukker, da de gør det let at "møblerer om" og let at danne rum. Man er ikke låst på samme måde som i et bed, og det syntes jeg kan være en fordel nogle steder i haven. Og så er jeg glade for de små opstillinger på vores flisebelægninger. Jeg indrømmer gerne - store bare flader, kun med fliser, det holder ikke så længe her hos mig.


Foran vores Orangeri bruger jeg mange krukker. De byder os velkommen derind, og effekten som de giver når de står dér på trappen - den er lige som jeg ønsker den skal være.


Vi har talt dem.... krukkerne. Hvis vi ikke tæller de små med, dem som jeg bruger til stiklinger og andet småtteri, så har vi over 100. Og de er alle "igang". Det ser ikke ud at så meget som det lyder .... men det kan mærkes i armen når jeg skal vande :-)


Krukkerne med forårets tulipaner er sat til side... for en stund. Planen er at de skal tømmes, og løgene skal op og tørre inden de igen til efteråret kommer i et bed. Et bed lidt tilbage i haven - så det ikke gør så meget når de ikke alle kommer igen næste år. Og krukkerne skal nok bliver fyldt op med noget andet :-)


På "lageret" står en samling klar til at brug - for jeg har lært at man skal springe til hvis der er et godt tilbud eller man falder over nogen som man gerne vil have. Hellere for mange end for lidt :-)
Hver vinter er der nogen som ikke klarer frosten - og så er det rart at have nogle på lager som jeg kan flytte hele klumpen over i. Jeg tror jeg kasserer omkring 5 krukker hver forår.


Især er jeg glad for krukkerne fra IKEA. De er billige, har en god størrelse, og så har de en "rå" overflade som gør de nemt tager noget patina til sig. Ellers er jeg ret glad for de lyse teracottakrukker som Claus Dalby har lanceret sammen med Bilka. De er ret skønne - og mere eksklusive i sit look. De er også i den rigtig gode ende af priserne, flotte i farven og igen nemme til at tage patina.


Markeder er et godt sted at finde gamle lerpotter, og nogen gange hvis man er heldig også sandstenspotter. Jeg leder altid efter dén slags når vi er afsted. Lerpotter gerne i mellemstørrelsen- og sandstenspotterne i alle størrelser. Dem vil jeg især gerne have. De gamle potter er flotte og slet ikke som dem man kan købe i "metermål" i plantecentrene idag. Man kan tydeligt se når de er af den "rigtige" slags.... og er du heldig er de også til rimelige penge.


Så hvis du falder over nogle skønne krukker på din vej... så skynd dig at tage dem med hjem til haven. Variation er godt - men ellers finder du hurtigt ud af hvilke slags du foretrækker. Og skulle du får for mange... så kan det jo være jeg gerne vil hjælpe dig af med "overskuddet".

*Hvor mange krukker har du i din have?*

9 kommentarer:

  1. Du har mange smukke krukker! Jeg har ikke ret mange, for jeg mister dem ofte om vinteren. Jeg er i høj grad gået over til kurve som holder længere, og som er meget lettere at flytte rundt på. Sandstenskrukkerne minder mig om min mormors have. De er skønne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke... Der er noget mormor over sand stens dukkerne. Jeg esker dem.
      Kurve er også fine. Bruger du nye eller gamle kurve ?
      Havehilsner
      Susan

      Slet
  2. Hej Susan.Dejligt indlæg.Og sikke mange skønne krukker du har.Jeg vil tro at jeg har det halve af dig.Men jeg bruger pladsen foran mit drivhus til alle de krukker der er færdige.......mest tulipaner.Har lige lavet et indlæg med mit drivhus og køkkenhave.
    Har også købt en del af CDs krukker.
    Så nogle sandtens krukker i Køge forleden.....med det var nogle pebrede priser.
    Rigtig god weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej jette . Ja de kan være noget dyre.... Men hvis de er helt specielle er jeg tilbøjelig til at blive fristet ;-)
      Sommer hilsner fra Susan

      Slet
  3. Dejlige krukker du har. Vi har også mange og jeg synes alligevel altid jeg lige jeg mangler en ;) Vores IKEA forhandler desværre ikke længere den gode model, som den, du også har. Så pas godt på dit lager. Jeg glæder mig til at der snart flytter sommerfugle ind i vores have ;) kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anne mette
      Ja der var også en lang tid hvor vores ikea heller ikke havde.... Så da de kom igen fyldte vi bilen helt op.
      De skal nok blive brugt.
      Hilsen Susan

      Slet
  4. Efter vi er flyttet på landet, har jeg ikke haft så meget gang i mine krukker, da jeg har så mange projekter, der også kræver tid.
    I år har jeg planter i omkring 20 krukker, men har en del krukker stående på lager. Jeg bruger mange forskellige ting at plante i alm. lerkrukker, zinkgryder, gamle jerngryder, whiskytønder m.m. I min gamle have havde vi også sommerblomster i et par af mine gamle vinterstøvler, hvilket var meget charmerende.

    SvarSlet
  5. Så skønt det ser ud Susan......og krukker er svære at stå for ;0) Jeg har slet ikke så mange - men dog nogen. Jeg er mere en "staudebedspige" - mine krukker let kommer til at tørre ud de perioder jeg ikke hár tid at vande dem i og det er et stort minus da det ofte sker at tiden ikk eslår til ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  6. Selvom jeg sagtens kan se det meget smukke i krukker har jeg ikke mange. Ikke kun fordi vores have er en sommerhushave, som er alene hele ugen, men også fordi jeg er elendig til at få vandet. Nogle enkelte har jeg dog. Til pelargonier og sukkulenter........

    /Birgitte

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.