søndag den 24. juni 2012

Besøg hos en helt speciel kunstner.....

I lang lang tid har jeg drømt om at komme på besøg hos en helt speciel person - en kreativ kvinde, som laver de smukkeste ting. Og nu var muligheden der - vores ferie der faldt sammen med, at hun i forbindelse med Haveforeningen´s Havefestival, også havde åben butik.
Vi har været på besøg hos Helle Nørby.


Vi blev mødt med det største smil og "Hej Susan - du ser nøjagtig ud som på hjemmesiden". Og er det ikke herligt - at man føler man kender folk som man egentligt ikke har mødt endnu :-)


Helle Nørby laver de smukkeste ting i keramik. Mest iøjnefaldende er måske hendes belægningssten, men butikken bugnede også af de fineste vaser, kander, lysholdere, fulgefoderhuse og meget meget mere.


Mit hjerte synger altså når jeg kommer ind sådan et sted - og sommerfuglene i maven basker med i takt så godt de kan.


Jeg elsker den sjæl, der er i lækre og smukke håndlavede ting, og lyset og stemingen i butikken var bare helt unik. Og når jeg så samtidig er typen der "shopper med fingrene"...... ja jeg måtte jo nærmest røre ved dem alle.


Belægningsstenene er helt unikke, med hver deres dekoration. Og de er såååå fint lavede, og passer med de gængse mål på havebelægningssten - så det er nemt at lægge Helle´s sten ned blandt de "almindelige". 


Og det er lige mig... Jeg kan godt li´ det der antydes, og ikke bliver overgjort. De små effekter i haven og hjemmet som gemmer sig lidt - det er de ting der gør det interessant, spændende og ja også personligt.



Jeg syntes det er en smuk måde at gøre sine havestier og terrasser personlige - man kan endda få lavet sine sten lige efter ønske. Så den gode ide der brænder inde i maven.. den kan komme ud og blive til virkelighed.



Der er virkelig noget for en hver smag, og det er bestemt ikke uden grund at flere af os der lever i vores haver, elsker hendes ting.


I værkstedet blev der serveret hjemmebagt kage, og kaffe af keramikkrus - selvfølgelig. Og vi fik en hyggelig snak midt i dét rum hvor magien sker.




Og tænk engang - nogen gange sker der dét dér..... man bliver mindet om og overraskes over, hvor gavmilde mennesker kan være.

Helle havde, fra allerførste gang jeg nævnte for hende, at jeg havde lyst til at kigge forbi hos hende, sagt at jeg havde en gave tilgode når jeg kom. Hvor spændende var dét lige..... Og gaven - det viste sig at være én af hendes skønne små væg-fliser. Frit valg - jeg måtte finde lige den jeg helst ville eje.

Jeg følte mig meget heldig..... og jeg valgte en smuk smuk guldsmed på en mørk sten. Den passer perfekt ude i Orangeriet - til de mørke paneler og de farvede glas vi har derude. Tusind tak for den fine gave Helle - den får en højst skattet plads derude, og den er allerede én af mine "ynglings".


Men I tænker nok "Hvad fandt I ellers som I ikke kunne leve uden?" og det skal jeg selvfølgelig nok fortælle jer...  imorgen...  Ja, der kommer også en masse billeder fra Helles have, men det bliver også én af dagene I får dem at se.


Og indtil da kan I jo gætte :-) Jeg kan fortælle at der er 2 andre ting - den ene er vist på ét billede i indlæget, og den anden er vist på to billeder.

*God gættelyst*

17 kommentarer:

  1. tjae, den ene BURDE være en mørke med vintergækken - og den anden BURDE være den flotte grønne med de to guldsmede.... ellers er du kommet til at tage forkert :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Sussi.... dét var vist lige et sted for dig at besøge
      :-)
      Hilsen Susan

      Slet
    2. Hej Sussi. Kandu godt lide dem med vintergækker? Så skulle du se dem jeg laver med STORE vintergækker -ret smukke, i al beskedenhed:) har også nogle med krokus, hornvioler, perlehyacinter... ja en hel botanisk serie.
      kærlig hilsen Helle

      Slet
    3. Hej Sussi -så du er "blevet varm på en vintergæk" som jeg skrev i mit forrige nyhedsbrev:)Ja vintergækkerne er simpelthen så "fotogene". Perfekte at gengive på stenene, jeg har lavet nogle med nogle meget store vintergækker på. Inspireret af et besøg i "Søren og Nicos" have -kender du dem? de er jo vintergækentusiaster om en hals, hold da op 250 forskellige slags så jeg fotograferede, jeg ved ikke hvor mange varianter, som jeg har brugt som forlæg for mine vintergæksten. Det førte så videre til en hel serie "botaniske sten" med perlehyacinter, hornvioler, vibeæg, erantis, krokus og mange flere. Det var en vidunderlig proces -som kun lige er startet:) kærlig hilsen Helle

      Slet
  2. Kære Susan! tak for et ualmindelig hyggeligt besøg.
    sikke smukke og stemningsfulde billeder du har taget hos mig, jeg blir da bare SÅ inspireret til at komme på værkstedet igen i morgen:) jeg skal nok lade være med at gætte med om hvad du har i de 2 andre æsket:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle.
      Jamen det er sørme os der siger tak - vi havde en skøn tur til syd-over for at besøge dig. Og hvor er det herligt at kunne inspirerer - men vi blev også fanget i alle dine skønne motiver. Vi glæder vi os rigtig meget til at se hvad der kommer ud af arbejdet ;-). Da stenen var lagt ned igår aftes - så kom ordene "og så liiige én med en pæon dér og så liiiige én med en rose dér - og og og...." Jeg vil give Marlene fra Staudefeen ganske ret - man bliver hooked.
      Mange hilsner Susan

      Slet
    2. Søde Susan!
      Ja men det er jo det perfekte møde:) Jeg bliver jo inspireret af mine kunders ønsker og ynglingsmotiver.
      Så du i øvrigt dem med skvalderkål? Dem er jeg selv meget glad for:) kærlig hilsen Helle

      Slet
  3. Hold da op hvor er der mange flotte ting. Det ser helt bestemt ud til at være et besøg værd.
    Jeg tør ikke gætte på hvad du har i æskerne, men jeg glæder mig til at se det. Jeg kan finde mange ting jeg godt kunne bruge i min have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen du skal da forbi dér en dag Søde:-)Jeg er også sikker på at du kan finde mange ting som er liiiiige dig :-)
      KNUS

      Slet
    2. Og Marianne -har jeg ikke det du vil have- så laver jeg det da bare. Smart ikk´?
      Kh Helle

      Slet
  4. Ja, når først man har fået én sten fra Helle, bliver man hooked. Kunne købe mig fattig i hendes sten. Har lige fået lavet en speciel 20x20 belægningssten med mit Staudefe-logo på - den er bare blevet FLOT :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene - Ja dén kan du tro vi så. Den er SÅ fin. Masser af farver. Jeg kunne sagtens kende den ;-)
      Og jeg tror du har ret... man bliver hooked.
      Hilsen Susan

      Slet
    2. Kære Marlene!
      ja den blev faktisk rigtig vellykket. Det er altid en udfordring at skulle gengive noget så præcist, som dit logo kræver. Du får den næste torsdag:) kh Helle

      Slet
  5. Det ser fantastisk ud, glæder mig til at se hvad du gemmer i æskerne. :o)

    SvarSlet
  6. De fliser er fantastiske ;0) Glæder mig til at se hvad æskerne gemmer og se dem når de kommer på plads!

    SvarSlet
  7. Øj hvor gad jeg gerne besøge den butik - det er smukke sager du fik med dig hjem:)

    SvarSlet
  8. Kære Fru Friis, Anne O og Lisbeth og ikke mindst Susan, jeg bliver da så glad og benovet over interessen for det jeg laver, hvor er det skønt! Tak for det. Nogle gange går jeg jo bare i min egen lille verden -læs: værksted, og ved ikke altid hvordan mine ting "lever videre" uden for Lundumskov:) Som jeg skrev til Susan forleden -så er det jo mine hundehvalpe:)kærlig hilsen Helle

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.